Tapetvisning - Norsk Arv

Nedenfor kan du se nærmere på de forskjellige tapetene i Norsk Arv serien. Klikk på bildet og du får opp en større versjon med litt historisk informasjon om tapeten.

40110: Svinør (bord inkl.)

40111: Svinør (bord inkl.)

40100: Stolmakergata 8, Oslo

40101: Stolmakergata 8, Oslo

40130: Kirkevolden, Førde

40131: Kirkevolden, Førde

40240: Kroken, Bergen

40241: Kroken, Bergen

40210: Torvet, Brevik

40211: Torvet, Brevik

40253: Villa Snøringsmoen

40120: Lillegate 2, Grimstad

40121: Lillegate 2, Grimstad

40122: Lillegate 2, Grimstad

40220: Jakhellngården, Bodø

40221: Jakhellngården, Bodø

40249: Strandgaten, Risør

40250: Strandgaten, Risør

40151: Strandgaten, Risør

40252: Strandgaten, Risør

40230: Sande Prestegård

40200: Gernergaarden, Moss

40260: Kragerø

40270: Ålesund

40280: Lillesand

40291: Hasseldalen

40292: Hasseldalen

40293: Hasseldalen

40294: Hasseldalen

Design 40 100 (rød/blå) Stolmakergata 8 (Senempire/Bidermeierstil). Originalen i grønnfarger kommer fra Stolmakergata 8 i Oslo. Dette er en F.H. Frølichtapet fra hans første periode 1848-1845. F.H. Frølich fra Christiania var Norges første tapetprodusent. Dette tapetet har vært umåtelig populært og det er funnet i fire fargevarianter, fra syd til nord i landet.

×

Design 40 101 (grønn) Stolmakergata 8 (Senempire/Bidermeierstil). Originalen i grønnfarger kommer fra Stolmakergata 8 i Oslo. Dette er en F.H. Frølichtapet fra hans første periode 1848-1845. F.H. Frølich fra Christiania var Norges første tapetprodusent. Dette tapetet har vært umåtelig populært og det er funnet i fire fargevarianter, fra syd til nord i landet.

×

Design 40 110 (grønn) Svinør (Louis-seize/Empirestil). Dette tapetet er funnet i et hus ved Svinør i Vest-Agder. Tapetet er opprinnelig engelsk og kom til Norge i 1780-årene. Det var populært til ca. 1820. Mange steder ble det betraktet som så vakkert at det ble stående til langt ut i vårt århundre uten å bli tapetsert over. Beslektede tapeter av denne typen har vært veldig populære over hele landet. Den grønne fargen er originalfargen. Den andre er valgt ut fra analoge tapeter fra samme periode. NB! Borden ligger i siden og må skjæres av før påføringen av lim.

×

Design 40 111 (rosa) Svinør (Louis-seize/Empirestil). Dette tapetet er funnet i et hus ved Svinør i Vest-Agder. Tapetet er opprinnelig engelsk og kom til Norge i 1780-årene. Det var populært til ca. 1820. Mange steder ble det betraktet som så vakkert at det ble stående til langt ut i vårt århundre uten å bli tapetsert over. Beslektede tapeter av denne typen har vært veldig populære over hele landet. Den grønne fargen er originalfargen. Den andre er valgt ut fra analoge tapeter fra samme periode. NB! Borden ligger i siden og må skjæres av før påføringen av lim.

×

Design 40 120 (blå) Lillegate 2 (Nyrenessanse). Tapetet er funnet i Pharo`s hus i Grimstad. Den kraftige blåfargen og det enkle mønsteret er typisk for 1870. Tapetet holdt populariteten og var i produksjon helt til ca. 1915. Dette var et billig og enkelt tapet, der mønsteret og ikke økonomien avgjorde valget. Originalfargen er blå.

×

Design 40 121 (rød) Lillegate 2 (Nyrenessanse). Tapetet er funnet i Pharo`s hus i Grimstad. Den kraftige blåfargen og det enkle mønsteret er typisk for 1870. Tapetet holdt populariteten og var i produksjon helt til ca. 1915. Dette var et billig og enkelt tapet, der mønsteret og ikke økonomien avgjorde valget. Originalfargen er blå.

×

Design 40 122 (grønn) Lillegate 2 (Nyrenessanse). Tapetet er funnet i Pharo`s hus i Grimstad. Den kraftige blåfargen og det enkle mønsteret er typisk for 1870. Tapetet holdt populariteten og var i produksjon helt til ca. 1915. Dette var et billig og enkelt tapet, der mønsteret og ikke økonomien avgjorde valget. Originalfargen er blå.

×

Design 40 130 (blå) Kirkevolden (Biedermeier/Nyrenessansestil). Nok et tapet av F.H. Frølich. Dette kommer fra Kirkevolden i Førde, et fredet anlegg. Tapetet har den tidstypiske sirupsnippformen og er i fra ca. 1865. Originalfargen er blå. Dette tapetet ser ut til å være i produksjon helt inn i vårt århundre. Blåfargen er 1860-årenes nye motefarge, men er også populære i 1870 og deler av 1880-årene. Originalfarven er blå.

×

Design 40 131 (grønn) Kirkevolden (Biedermeier/Nyrenessansestil). Nok et tapet av F.H. Frølich. Dette kommer fra Kirkevolden i Førde, et fredet anlegg. Tapetet har den tidstypiske sirupsnippformen og er i fra ca. 1865. Originalfargen er blå. Dette tapetet ser ut til å være i produksjon helt inn i vårt århundre. Blåfargen er 1860-årenes nye motefarge, men er også populære i 1870 og deler av 1880-årene. Originalfarven er blå.

×

Design 40 200 Gernergaarden, Moss (Funksjonalisme). Tapetet er funnet flere steder i landet, blant annet i Gernergaarden i Moss. Dette er et av de mest brukte tapetene i Funksjonalismen. Tapetmønsteret var i bruk fra 1925 til 1945. Forbildene til mønsteret ble utviklet i designsenteret "Bauhaus" i Tyskland. Porsgrunn Porselensfabrikk fattet også interesse for dette mønsteret, og brukte det på sine serviser. Tapetet ble trykket i mange varianter og farger. Flere fabrikker både i inn- og utland produserte denne typen tapeter. Denne varianten er trolig trykket på Vallø Tapetfabrikk. Tapetet er et av de aller første fra funksjonalismen, som trykkes som kopi av en original. Tapetet vises i originalfarge.

×

Design 40 210 (rød) Torvet, Brevik (Nygotikk/Nyrenessanse). Store former som dette, med kraftige farger og markerte Sirupsnipp diagonalmønster, var et av de moteriktige tapetmønstrene i siste del av 1800-årene. Mønsteret ble introdusert ca. 1865, og ble brukt helt frem til århundreskiftet. Prismessig var dette et tapet i mellomskiktet. Tapetet er trolig produsert hos F.H. Frølich i Christiania. Originalfargen er med grønt i mønsteret.

×

Design 40 211 (grønn) Torvet, Brevik (Nygotikk/Nyrenessanse). Store former som dette, med kraftige farger og markerte Sirupsnipp diagonalmønster, var et av de moteriktige tapetmønstrene i siste del av 1800-årene. Mønsteret ble introdusert ca. 1865, og ble brukt helt frem til århundreskiftet. Prismessig var dette et tapet i mellomskiktet. Tapetet er trolig produsert hos F.H. Frølich i Christiania. Originalfargen er med grønt i mønsteret.

×

Design 40 220 (oliven) Jakhellngaarden, Bodø (Nygotikk/Nyrenessanse). En rimelig tapet, som finnes i mange varianter og farger, brukt over hele landet. Ettersom tapetet var billig, har det også fått stor utbredelse. Mønsteret kom ca. 1870, og det var i bruk frem til ca. 1910. Den sorte fargen i bunden av palmettene er karakteristisk for dette mønsteret. Tapetet er sannsynligvis produsert av F.H. Frølich i Christiania. Originalfargen er oliven. Den andre fargen er valgt ut fra analoge tapeter fra samme periode.

×

Design 40 221 (beige) Jakhellngaarden, Bodø (Nygotikk/Nyrenessanse). En rimelig tapet, som finnes i mange varianter og farger, brukt over hele landet. Ettersom tapetet var billig, har det også fått stor utbredelse. Mønsteret kom ca. 1870, og det var i bruk frem til ca. 1910. Den sorte fargen i bunden av palmettene er karakteristisk for dette mønsteret. Tapetet er sannsynligvis produsert av F.H. Frølich i Christiania. Originalfargen er oliven. Den andre fargen er valgt ut fra analoge tapeter fra samme periode.

×

Design 40 230 Sande Prestegård, Sande (Jugend/Art Noveau) En lett og luftig Art Noveau-tapet med klare forbilder fra den engelske designeren William Morris` arbeider. Den lyse, lette varianten av Art Noveau-stilen var best likt i Vest-Europa og England, mens de mer strigente, regelmessige mønsterene i mørke farger ble brukt i det Tysk-Østeriske området, og fant også veien hit opp til Norge. Varianter av dette mønsteret ble mye brukt i Norge og i andre europeiske land i perioden 1900-1920. Tapetet er trolig trykket i Skandinavia. Hvis det er norsk, kan det være produsert hos Vallø Tapetfabrikk eller hos F.H. Frølich & Søn. Originalfarge som vist.

×

Design 40 240 (rød) Kroken, Bergen (Nygotikk/Nyrenessanse). Dette er et nesten tidløst tapet. Grunnen til dette, er at tapetet har vært i produksjon over et meget langt tidsrom. Prøven er bl.a. funnet i Kroken i Bergen, og vår original er datert ved avismakulatur til 1862. Vi vet at dette mønsteret var i bruk frem til 1920. Det var et billig tapet, som kunne fåes i mange fargevarianter. Tapetet er trykket i Skandinavia, sannsynligvis hos F.H. Frølich i Christiania. Originalfargen er rød.

×

Design 40 241 (grønn) Kroken, Bergen (Nygotikk/Nyrenessanse). Dette er et nesten tidløst tapet. Grunnen til dette, er at tapetet har vært i produksjon over et meget langt tidsrom. Prøven er bl.a. funnet i Kroken i Bergen, og vår original er datert ved avismakulatur til 1862. Vi vet at dette mønsteret var i bruk frem til 1920. Det var et billig tapet, som kunne fåes i mange fargevarianter. Tapetet er trykket i Skandinavia, sannsynligvis hos F.H. Frølich i Christiania. Originalfargen er rød.

×

Design 40 249 (rød) Strandgaten, Risør (Nyrenessanse/Nasjonalisme/Nybarokk/Art Noveau). Mønsteret kom ca. 1890. De lette ornamentene i gull som svever, opphengt i kjeder, ble populære og brukt over hele landet. Tapettypen var i produksjon frem til ca. 1915, og i bruk frem til funksjonalismen ca. 1925. Vi vet ikke hvor tapetet er produsert, men sannsynligvis er det trykket i Norge eller Sverige. Originalfargen er lys grønn.

×

Design 40 250 (grågrønn) Strandgaten, Risør (Nyrenessanse/Nasjonalisme/Nybarokk/Art Noveau). Mønsteret kom ca. 1890. De lette ornamentene i gull som svever, opphengt i kjeder, ble populære og brukt over hele landet. Tapettypen var i produksjon frem til ca. 1915, og i bruk frem til funksjonalismen ca. 1925. Vi vet ikke hvor tapetet er produsert, men sannsynligvis er det trykket i Norge eller Sverige. Originalfargen er lys grønn.

×

Design 40 251 (blågrønn) Strandgaten, Risør (Nyrenessanse/Nasjonalisme/Nybarokk/Art Noveau). Mønsteret kom ca. 1890. De lette ornamentene i gull som svever, opphengt i kjeder, ble populære, og brukt over hele landet. Tapettypen var i produksjon frem til ca. 1915, og i bruk frem til funksjonalismen ca. 1925. Vi vet ikke hvor tapetet er produsert, men sannsynligvis er det trykket i Norge eller Sverige. Originalfargen er lys grønn.

×

Design 40 252 (rosa) Strandgaten, Risør (Nyrenessanse/Nasjonalisme/Nybarokk/Art Noveau). Mønsteret kom ca. 1890. De lette ornamentene i gull som svever, opphengt i kjeder, ble populære, og brukt over hele landet. Tapettypen var i produksjon frem til ca. 1915, og i bruk frem til funksjonalismen ca. 1925. Vi vet ikke hvor tapetet er produsert, men sannsynligvis er det trykket i Norge eller Sverige. Originalfargen er lys grønn.

×

Design 40 253 (brun/gull) Villa Snøringsmoen, Lillesand (Nygotikk/Nyrenessanse). Store former som dette, med kraftige farger og markerte Sirupsnipp diagonalmønster, var et av de moteriktige tapetmønstrene i siste del av 1800-årene. Mønsteret ble introdusert ca. 1865, og ble brukt helt frem til århundreskiftet. Prismessig var dette et tapet i mellomskiktet. Tapetet er trolig produsert hos F.H. Frølich i Christiania

×

Design 40 260 Kragerø. Kragerø Nyrenessansetapet fra 1860-1865. Trolig opprinnelig trykket hos F.H Frølich i Christiania. Den blå fargen er meget typisk for tapeter fra perioden. Var i bruk fram til 1910.

×

Design 40 270 Ålesund. Ålesund Jugend/Ny-klassisisme (Klassisistisk oppstramming) fra 1905. Var meget populær fra de ble introdusert, og var i bruk fram til 1930.

×

Design 40 280 Lillesand. Lillesand Nyrenessansetapet / Nygotikk fra 1865. Trolig opprinnelig trykket hos F.H Frølich i Christiania. Tapet med denne type mønster og farge var meget populære fra de ble introdusert og helt fram til ca 1925.

×

Design 40 291 Hasseldalen. Tapetet kommer fra Hasseldalen utenfor Grimstad. Her var det på 1800-tallet skipsverft. Mathias Gundersen anla et verft der i 1842, og bygde seilskuter med en stor arbeidstokk. I 1848 kjøpte Morten Smith Petersen området, og bygde seilskuter. Familien Smith Pedersen drev stedet frem til 1906.
Tapetet er et godt eksempel på Biedermeier/Senempirens mønstre med innslag av Nyrokokko. Trolig ble mønsteret trykket første gang ca. 1850. Tapetet er med stor sannsynlighet trykket i Norge.
Tapetet var tydeligvis meget populært. Det er funnet i flere fargevarianter andre steder i landet, og tapetet var i bruk helt frem til begynnelsen av 1920-åra.

×

Design 40 292 Hasseldalen. Tapetet kommer fra Hasseldalen utenfor Grimstad. Her var det på 1800-tallet skipsverft. Mathias Gundersen anla et verft der i 1842, og bygde seilskuter med en stor arbeidstokk. I 1848 kjøpte Morten Smith Petersen området, og bygde seilskuter. Familien Smith Pedersen drev stedet frem til 1906.
Tapetet er et godt eksempel på Biedermeier/Senempirens mønstre med innslag av Nyrokokko. Trolig ble mønsteret trykket første gang ca. 1850. Tapetet er med stor sannsynlighet trykket i Norge.
Tapetet var tydeligvis meget populært. Det er funnet i flere fargevarianter andre steder i landet, og tapetet var i bruk helt frem til begynnelsen av 1920-åra.

×

Design 40 293 Hasseldalen. Tapetet kommer fra Hasseldalen utenfor Grimstad. Her var det på 1800-tallet skipsverft. Mathias Gundersen anla et verft der i 1842, og bygde seilskuter med en stor arbeidstokk. I 1848 kjøpte Morten Smith Petersen området, og bygde seilskuter. Familien Smith Pedersen drev stedet frem til 1906.
Tapetet er et godt eksempel på Biedermeier/Senempirens mønstre med innslag av Nyrokokko. Trolig ble mønsteret trykket første gang ca. 1850. Tapetet er med stor sannsynlighet trykket i Norge.
Tapetet var tydeligvis meget populært. Det er funnet i flere fargevarianter andre steder i landet, og tapetet var i bruk helt frem til begynnelsen av 1920-åra.

×

Design 40 294 Hasseldalen. Tapetet kommer fra Hasseldalen utenfor Grimstad. Her var det på 1800-tallet skipsverft. Mathias Gundersen anla et verft der i 1842, og bygde seilskuter med en stor arbeidstokk. I 1848 kjøpte Morten Smith Petersen området, og bygde seilskuter. Familien Smith Pedersen drev stedet frem til 1906.
Tapetet er et godt eksempel på Biedermeier/Senempirens mønstre med innslag av Nyrokokko. Trolig ble mønsteret trykket første gang ca. 1850. Tapetet er med stor sannsynlighet trykket i Norge.
Tapetet var tydeligvis meget populært. Det er funnet i flere fargevarianter andre steder i landet, og tapetet var i bruk helt frem til begynnelsen av 1920-åra.

×

Bord, design 40 301 Lillesand.

×

Bord, design 40 310 Kirkevolden.

×

Bord, design 40 321 Brusve

×
 

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Kristinn Bjõrnsson, Adalstræti 32, Akureyri, Island

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Kviknes Hotel. Arkitekt Morten Hanseth fra Livets små gleder. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Kviknes Hotel. Arkitekt Morten Hanseth fra Livets små gleder. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Kviknes Hotel. Arkitekt Morten Hanseth fra Livets små gleder. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Kviknes Hotel. Arkitekt Morten Hanseth fra Livets små gleder. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Kviknes Hotel. Arkitekt Morten Hanseth fra Livets små gleder. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Tapet Lillesand 40280. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Walaker Hotell. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Hotel Kong Carl i Sandefjord. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Hotel Kong Carl i Sandefjord. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Hotel Kong Carl i Sandefjord. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Hotel Kong Carl i Sandefjord. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Hotel Kong Carl i Sandefjord. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Walaker Hotell anno 1610. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Bente Stadsvoll sitt jordstampehus. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

Fra Flekkefjord byggskikksenter. © TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as

Inspirasjonsgalleri – Norsk Arv

© TSH Interiør Design / Norsk Arv as